torstai 10. lokakuuta 2013

Erilainen viikko

Moikka! Tiiän ettei musta oo kuulunu mitään taaskaan toosi pitkään aikaan, pahoitteluni siitä.
Tää viikko mulla on mennyt kokonaan lukion koeviikon parissa ja tänään se on mun osalta ohi. Tänään mulla ehti olemaan myös "yhteiskuntaopin" koe ammattikoululla. Ja muutenkin mulla on ollut taas niin paljon koulujuttuja, että tänään alkanut viikonloppu on hyvä ns. palkinto tälle kaikelle. Vapaat, mitä mulla on näiden viikkojen aikana ollut, niin oon varmaan suurimman osan ajasta nukkunut tai kattonu Gossip Girliä, joten nyt kun mulla on vihdoin hetki aikaa niin päivitämpä tätä. Täks päiväks ohjelmaan kuuluu vielä juoksulenkki, ennen kun taas alkaa sataan ja muuten oon illan kotona. Huomenna mulla on vapaa päivä amikselta, että lukiolta, joten oon suunnitellut vähän jotain kivaa sitä varten, mutta siitä kerron luultavasti huomenna :)




Aina kun mulla on aikaa, niin saatan lukee muuten vaa kaikkia eri blogeja ja oon huomaannut, että oon tykästyny eniten norjalaisten bloggereiden kirjoituksiin, joista oma lemppari on varmasti Kristinen blogi. Vanhempia postauksia lukiessa löysinkin foccacialeivän ohjeet ja koska ruuan laitto on musta ihan huippua, niin samana iltana teinkin sellasen ja toi ohje oli tosi helppo ja lopputulos oli hyvä, joten ajattelin jaksaa tän ohjeen teillekin. Leivän kanssa söin itsetehtyä kreikkalaista salaattia ja tzatzikia :)

Kotitekoinen Foccacialeipä

Leipään:        ♥  3½ dl vettä
               

                       ♥  1 rkl hunajaa
                       
                       ♥  11 g kuivahiivaa

                       ♥  4 rkl oliiviöljyä

                       ♥  n. 7 dl jauhoja (halutessa puolet spelttijauhoja)

                       ♥  2 tl suolaa

Pinnalle:            oma määrä oliviia tai tomaattia
                           merisuolaa
                           2 - 3 rkl  oliiviöljyä


Tee näin:          Sulata hiiva + hunaja kädenlämpöiseen veteen. Lisää sitten loput ainekset.
                          Vaivaa taikina (käsin) sileäksi ja levitä pannulle. Upota oliivit taikinaan
                          ja 
levitä pinnalle oliiviöljy ja merisuola. Paista uunissa 225 asteessa noin. 20 - 25min.



Kreikkalainen salaatti

                      ♥  2 tomaattia (+aurinkokuivatettuja tomaatteja)

                      ♥  ½ vihreä paprika
                      ♥  ½ punasipuli

                      ♥  ½ kurkkua

                      ♥  fetajuustoa

                      ♥  oman maun mukaan mausteita
                          esim. oregano ja merisuola



Kotitekoista tzatzikia


                      ♥  1 prk rasvatonta rahkaa/kreikkalaista jogurttia/maustamatonta jogurttia

                      ♥  ½ kurkkua

                      ♥  3 - 5 valkosipulinkynttä

                      ♥  ½  tl suolaa

                      ♥  ½  tl pippuria





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti